Nytänkande vardagsresor för framtiden - På Tomtebo strand blir vardagspusslet hållbart
Jessika Lagrelius och hennes dåvarande man sålde bilen 2018. Tankarna hade funnits ett tag, men när bilen gick sönder i samma veva som en skrämmande IPCC-rapport lanserades ställdes saken på sin spets.
– Det var känslan av att klimatförändringarna är här nu som triggade mig att gå med på att sälja bilen, säger Jessika.
Familjen gjorde slag i saken. Och de har inte ångrat sig.
– Att äga bil är som ett enda elände i sig, säger Jessika. Man får oroa sig över kostnader hela tiden. Lönar det sig att laga bilen? Det är krångligt att hålla på med bilen också, som att byta däck och tvätta bilen.
Jessika och exmannen Johan funderade länge på hur de skulle få vardagen att funka utan bil, med handling, semestrar, barnens idrottsträning, att hälsa på vänner med mycket mera.
– Det finns utmaningar med att inte äga en bil. Att skjutsa barn till träningar var en av de största – det går inte att köra fyra killar på spark när det är vår tur. Att ta sig till slalombacken, och till havet på sommaren, är också en utmaning. Bilen är ju en lika ultimat som värdelös lösning. Den står på min gård och löser alla transportbehov snabbt. Problemet är ju att den ur klimatsynpunkt är sämst.
Jessikas familj löste saken genom att bli medlemmar i en bilpool på Carlshöjd, inte så långt från bostaden på Sofiehem. Även nu när de är skilda är både Jessika och Johan medlemmar i bilpoolen, och använder bil när den verkligen behövs, oftast för att skjutsa barn. (Att barnen inte lagidrottar längre har gjort saken enklare.) Barnen tycker att det är helt okej att inte ha egen bil, fast lite krångligt ibland.
– Jag tycker att det funkar bra att vi inte har egen bil. Vi har ju bilpool, som vi inte använder supermycket. Ibland får jag skjuts av kompisars föräldrar, till exempel till Bräntberget, och ibland skjutsar mamma och pappa, säger familjens 14-åring.
– Det funkar bra, men det är lite krångligt eftersom man inte kan åka iväg direkt. Man måste greja en del innan, det är inte bara att åka iväg. Och ibland är ingen bil är tillgänglig, säger 16 -åringen.
Familjen Lagrelius har också testat fler lösningar på sin transportbehov, som medlemskap i en cykelpool, packcykel och hemlevererad matkasse. Johan tittar också på att leasa en elcykel via jobbet.
Jessika uppskattar att hennes totala bilkostnad nu ligger på ungefär 1 000 kronor i månaden; betydligt mindre än den egna bilen kostade. Att det är lättare att hålla koll på utgifterna är positivt. På plussidan finns också mer vardagsmotion, och en känsla av göra en insats.
– Vi är vanliga människor som har ett intresse för miljö och klimat. Själv är jag ganska bekväm av mig, men ändå får jag till det. Jag kommer inte att gå tillbaka till att äga en egen bil. Vi har försökt ställa om, jag vill kunna säga till mina barn att jag gjorde det jag kunde.
Personbilstrafiken står för ca tio procent av Europas totala utsläpp, och kan vi få ner användningen är mycket vunnet för den lokala luftmiljön och trängseln och för klimatet i världen. På Tomtebo strand ska det bli så enkelt som möjligt att välja andra transporter än egen bil.
– På Tomtebo strand planerar vi för att det ska vara enkelt och bekvämt att välja det hållbara alternativet för resor. Det kommer att finnas uppvärmda cykelgarage nära bostäderna, buss med hög turtäthet, en bilpool, delningstjänster för cyklar, elcyklar och lådcyklar och en cykelverkstad. Tanken är att alla tjänster ska finnas i en gemensam hub, berättar Magdalena Blomquist på Umeå kommun, som är ansvarig för detaljplanen på Tomtebo strand.
– Vi vill också minska behovet av resor. På Tomtebo strand ska det mesta av det man behöver finnas nära. Till exempel planerar vi in leveransboxar för postpaket och matvaror. Den stora utmaningen är att minska bilberoendet. Att göra sig av med bilen är ett stort steg – bilen är för många det sätt man hanterar sina transportbehov på, säger Magdalena Blomquist.
Så mycket kostar bilen per månad
Månadskostnad baserat på avskrivning 10 år
WW Golf 110 TSI MAN, bensin
Avskrivning: 2 233 kr
Service (schablon): 200 kr
Fordonsskatt: 245 kr
Bränslekostnad: 1 350 kr*
Totalt: 4 028 kr
Försäkring, eventuell extrautrustning samt slitagekostnader är inte medräknade och tillkommer på ovanstående belopp.
* Räknat på körsträcka 1 500 mil/år, bensin 20 kr/liter och deklarerad förbrukning för blandad körning enligt WLTP. Källa: Miljöfordon Sverige
Kort fakta om Tomtebo strand
Ett av de största bostadsprojekten i Umeå med upp till 3 000 bostäder och 70 000 kvadratmeter verksamhet. Ligger intill ett av Umeås största och mest dynamiska arbetsplatsområden, Universitetsstaden och ett av de viktigaste rekreationsområdena – Nydala. Och endast fyra kilometer från centrum. Storleksmässigt, cirka 60 hektar – ytan jämförbar med Umeås centrumfyrkant. Tomtebo strand är ett samverkansprojekt mellan Umeå kommun, HSB, NCC, PEAB, Riksbyggen, Rikshem, Skanska, Slättö, Umeå Energi, och Vakin.